mocromeijers.reismee.nl

Via Meknes naar Fez - in de regen helaas....

Verblijf: Riad Aicha Fez, middenin de medina, geweldig ontbijt, aanrader!
Restaurant: café Clock, hotspot met beroemde camelburger, live muziek

We gaan naar de supermarkt om een ontbijtje in te slaan. De jongens kunnen er niet over uit dat we bijna overal ja op zeggen. Is ook wel eens leuk, dat je het allemaal makkelijk kunt betalen. Zij willen nu ineens altijd naar Marokko haha. We stoppen nog even bij Chellah, de oude stad van Rabat, die ze aan het restaureren zijn. We kunnen er niet in, maar zelfs een rondje om de buitenkant is prachtig. Een vriendelijke bewaker maakt mooie foto's van ons, ook zonder er iets voor te willen hebben en wijst ons de weg. We zien duizenden ooievaars met grote nesten, hoe komen die hier terecht? Wauw.

We gaan op pad naar Meknes. Als we de stad naderen voelt het arm en meer alsof je in Kabul rijdt ofzo. Niet dat we daar ooit geweest zijn... We parkeren de auto en helaas is de blauwe poort bedekt vanwege restauratie. Het regent al de hele dag dus de straten zijn modderig. We gaan zigzaggend door de medina en komen bij een museum, waar we lekker even binnen kunnen rondkijken.

Prachtig mozaïek en informatie over Marokkaanse muziek. We dansen, wandelen en gaan weer verder op pad. Op de markt scoren we heerlijke aardbeien en bananen.

Op naar Fez. We begrepen van het hotel dat we op straat moesten parkeren. Eenmaal aangekomen krijgen we te horen dat we daar niet 's nachts mogen staan. Deze man zegt dat we hem mee moeten nemen en hij ons zal helpen. In een split second zeggen we ja en zit er ineens een vreemde Marokkaanse man op de achterbank bij onze jongens gepropt. Gelukkig gaat het goed, hij regelt ons een plekje we betalen 2 euro voor de nacht en volgen hem kriskras door de medina met onze rolkoffers. We betalen hem 7 euro en zijn verlost wat een stress haha. Het hotel is prachtig: Riad Aicha Fez. Overal mozaïek en de boys zijn blij met hun eigen kamer en ieder een eigen bed.

We gaan op pad naar het beroemde café clock. Weer een medina en souks en jahoor, voetbalshirts! Ok nog een keer dan, dit keer voor alledrie een setje. En wij kopen mooie espressokopjes van een lieve meneer. Ruben eet de beroemde Camel Burger en we drinken Marokkaanse thee. Weer geen alcohol te krijgen hier, zelfs in zo'n populaire tent. Er is live muziek, hard en Arabisch, heel grappig.

We zijn geadviseerd een taxi terug te nemen. Delen van de medina sluiten s avonds, je raakt makkelijk verdwaald en dan vindt zo'n mannetje je en moet je flink betalen voor zijn service als gids. Taxi's zijn voor maximaal 3 personen, dus we moeten opsplitsen. Voelt wel spannend met een Marokkaanse man alleen, maar ook deze meneer is vriendelijk en het ritje kost maar een euro. Wel zeggen dat ze de meter aan zetten, anders veel duurder. We slapen heerlijk en krijgen een geweldig Marokkaans ontbijt. Vers fruit, hangop, pannenkoeken, honing. We maken nog een stop bij het Koninklijk paleis en dan gaan we op pad naar Marrakech. Na 2 nachten voelt het alsof we al een week weg zijn!